Pedagogisch-didactische vorming B (B-TM-Z12404)

4 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Noyens Evelien (coördinator) |  Noyens Evelien
POC PBA LAGER ONDERWIJS VRSL TMK

FOCUSDOELEN

Leereenheid 1: didactische werkvormen

De student kan ...

  • toelichten wat didactische werkvormen zijn.
  • uitleggen waarom variatie in werkvormen belangrijk is.
  • het doel, de werkwijze en de voor- en nadelen van verschillende werkvormen (hoekenwerk, contractwerk, projectwerk) toelichten.
  • uitleggen wat samenwerkend of coöperatief leren is (a.d.h.v. de basisprincipes van Johnson & Johnson).
  • enkele vormen van samenwerkend of coöperatief leren (didactische structuren) toelichten a.d.h.v. een voorbeeld uit de lagere school.

Leereenheid 2: differentiatie

De student kan ...

  • uitleggen wat binnenklasdifferentiatie inhoudt (a.d.h.v. het BKD-leer-kracht-model) en waarom het noodzakelijk is in het lager onderwijs.
  • mogelijkheden geven om in te spelen op verschillen in interesses, leerstatus en leerprofiel (didactische toepassingen).
  • de werkwijze van verschillende differentiatiemodellen (BHV-model, DHV-model, 4-sporenaanpak) toelichten.
  • een kritische houding aannemen t.a.v. uitgewerkt differentiatiemateriaal in handleidingen door de daar aangeboden leerstof te toetsen aan wat beoogd wordt in het lager onderwijs (eindtermen).
  • mogelijkheden aangeven om differentiatie door te trekken naar evaluatie en rapportering.
  • een gedifferentieerde leeractiviteit uitwerken (differentiële doelen formuleren, oefeningen en ondersteunende materialen selecteren, organisatie afstemmen, ...) op maat van een leerlingengroep.

Leereenheid 3: evalueren

De student kan ...

  • uitleggen wat 'evalueren van het leren' en 'evalueren om te leren' inhouden.
  • de vier fasen in het evaluatieproces (verzamelen van informatie, beoordelen, beslissen en rapporteren) toelichten.
  • de begrippen summatieve evaluatie, formatieve evaluatie, procesevaluatie en productevaluatie omschrijven.
  • de kwaliteitscriteria voor evalueren (validiteit, betrouwbaarheid en objectiviteit) toelichten.
  • effectieve feedback geven in het kader van evalueren en leren.

Leereenheid 4: leren leren 

De student kan… 

  • enkele leerstrategieën toelichten en koppelen aan de werking van het geheugen (spaced practice, elaborative interrogation, self-explanation, retrieval practice en mindmapping). 
  • voorbeelden geven van hoe deze leerstrategieën in de klaspraktijk van de lagere school een plaats kunnen krijgen.
  • uitleggen wat ‘zinvol huiswerk’ is, wat de meerwaarde is van huiswerk en enkele aandachtspunten bij huiswerk formuleren.

LEERDOELEN: meer specifieke leerdoelen zijn terug te vinden in de cursustekst per leereenheid.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z12602 : Pedagogisch-didactische vorming B

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Pedagogisch-didactische vorming B (sem 1) (B-TM-Z54916)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Noyens Evelien
POC PBA LAGER ONDERWIJS VRSL TMK

Leereenheid 1: didactische werkvormen

  • Didactische werkvormen: begripsomschrijving, indeling en aandachtspunten bij de keuze van werkvormen
  • Hoekenwerk
  • Contractwerk
  • Projectwerk
  • Samenwerkend of coöperatief leren

Leereenheid 2: differentiatie

  • Wat is differentiatie? Waarom differentiëren? 
  • Binnenklasdifferentiatie: begripsomschrijving en BKD-leer-kracht-model (Struyven e.a., 2019)
  • Didactische toepassingen
  • Differentiatiemodellen: BHV-model, DHV-model, 4-sporenaanpak
  • Binnenklasdifferentiatie en evaluatie

Leereenheid 3: evalueren

  • Breed evalueren
  • Fasen in het evaluatieproces (verzamelen van informatie, beoordelen, beslissen, rapporteren)
  • Het waarom, wat, hoe, wie en wanneer van evalueren
  • Feedback als motor van het leren

Leereenheid 4: leren leren

  • Leerstrategieën
  • Huiswerk

Verplicht studiemateriaal:

  • Cursustekst per leereenheid, aanvullende teksten, PowerPoint-presentaties en andere materialen beschikbaar via elektronisch leerplatform Canvas

Evaluatieactiviteiten

Pedagogisch-didactische vorming B (sem 1) (B-TM-Z82404)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Schriftelijk examen:

  • Het examen is een schriftelijk, gesloten boek examen.
  • Het examen bestaat uit meerkeuzevragen (met toepassing van correctie voor raden) en open vragen, die peilen naar kennis, inzicht en toepassing van de leerstof.
  • Het behaalde resultaat telt mee voor 80% van het eindcijfer.

Paper/werkstuk:

  • Studenten werken een gedifferentieerde leeractiviteit uit volgens het BHV-model of DHV-model.
  • De verwachtingen en evaluatiecriteria zijn terug te vinden in de studiewijzer.
  • Het behaalde resultaat telt mee voor 20% van het eindcijfer.

Correct schriftelijk taalgebruik is een must. Taalfouten in schriftelijke opdrachten worden gesanctioneerd.

Er kan slechts voor één van de drie opleidingsonderdelen pedagogisch-didactische vorming een tolerantie ingezet worden. Dit betekent dat je maximaal voor één van volgende OPO's een tolerantie kan inzetten: Pedagogisch-didactische vorming A, Pedagogisch-didactische vorming B of Pedagogisch-didactische vorming C.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Zelfde modaliteit als EP 1.