Pedagogisch-didactische vorming B (B-TM-Z12404)

Doelstellingen
FOCUSDOELEN
Leereenheid 1: didactische werkvormen
De student kan ...
- toelichten wat didactische werkvormen zijn.
- uitleggen waarom variatie in werkvormen belangrijk is.
- het doel, de werkwijze en de voor- en nadelen van verschillende werkvormen (hoekenwerk, contractwerk, projectwerk) toelichten.
- uitleggen wat samenwerkend of coöperatief leren is (a.d.h.v. de basisprincipes van Johnson & Johnson).
- enkele vormen van samenwerkend of coöperatief leren (didactische structuren) toelichten a.d.h.v. een voorbeeld uit de lagere school.
Leereenheid 2: differentiatie
De student kan ...
- uitleggen wat binnenklasdifferentiatie inhoudt (a.d.h.v. het BKD-leer-kracht-model) en waarom het noodzakelijk is in het lager onderwijs.
- mogelijkheden geven om in te spelen op verschillen in interesses, leerstatus en leerprofiel (didactische toepassingen).
- de werkwijze van verschillende differentiatiemodellen (BHV-model, DHV-model, 4-sporenaanpak) toelichten.
- een kritische houding aannemen t.a.v. uitgewerkt differentiatiemateriaal in handleidingen door de daar aangeboden leerstof te toetsen aan wat beoogd wordt in het lager onderwijs (eindtermen).
- mogelijkheden aangeven om differentiatie door te trekken naar evaluatie en rapportering.
- een gedifferentieerde leeractiviteit uitwerken (differentiële doelen formuleren, oefeningen en ondersteunende materialen selecteren, organisatie afstemmen, ...) op maat van een leerlingengroep.
Leereenheid 3: evalueren
De student kan ...
- uitleggen wat 'evalueren van het leren' en 'evalueren om te leren' inhouden.
- de vier fasen in het evaluatieproces (verzamelen van informatie, beoordelen, beslissen en rapporteren) toelichten.
- de begrippen summatieve evaluatie, formatieve evaluatie, procesevaluatie en productevaluatie omschrijven.
- de kwaliteitscriteria voor evalueren (validiteit, betrouwbaarheid en objectiviteit) toelichten.
- effectieve feedback geven in het kader van evalueren en leren.
Leereenheid 4: leren leren
De student kan…
- enkele leerstrategieën toelichten en koppelen aan de werking van het geheugen (spaced practice, elaborative interrogation, self-explanation, retrieval practice en mindmapping).
- voorbeelden geven van hoe deze leerstrategieën in de klaspraktijk van de lagere school een plaats kunnen krijgen.
- uitleggen wat ‘zinvol huiswerk’ is, wat de meerwaarde is van huiswerk en enkele aandachtspunten bij huiswerk formuleren.
LEERDOELEN: meer specifieke leerdoelen zijn terug te vinden in de cursustekst per leereenheid.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z12602 : Pedagogisch-didactische vorming B
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Pedagogisch-didactische vorming B (sem 1) (B-TM-Z54916)




Inhoud
Leereenheid 1: didactische werkvormen
- Didactische werkvormen: begripsomschrijving, indeling en aandachtspunten bij de keuze van werkvormen
- Hoekenwerk
- Contractwerk
- Projectwerk
- Samenwerkend of coöperatief leren
Leereenheid 2: differentiatie
- Wat is differentiatie? Waarom differentiëren?
- Binnenklasdifferentiatie: begripsomschrijving en BKD-leer-kracht-model (Struyven e.a., 2019)
- Didactische toepassingen
- Differentiatiemodellen: BHV-model, DHV-model, 4-sporenaanpak
- Binnenklasdifferentiatie en evaluatie
Leereenheid 3: evalueren
- Breed evalueren
- Fasen in het evaluatieproces (verzamelen van informatie, beoordelen, beslissen, rapporteren)
- Het waarom, wat, hoe, wie en wanneer van evalueren
- Feedback als motor van het leren
Leereenheid 4: leren leren
- Leerstrategieën
- Huiswerk
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Cursustekst per leereenheid, aanvullende teksten, PowerPoint-presentaties en andere materialen beschikbaar via elektronisch leerplatform Canvas
Evaluatieactiviteiten
Pedagogisch-didactische vorming B (sem 1) (B-TM-Z82404)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen:
- Het examen is een schriftelijk, gesloten boek examen.
- Het examen bestaat uit meerkeuzevragen (met toepassing van correctie voor raden) en open vragen, die peilen naar kennis, inzicht en toepassing van de leerstof.
- Het behaalde resultaat telt mee voor 80% van het eindcijfer.
Paper/werkstuk:
- Studenten werken een gedifferentieerde leeractiviteit uit volgens het BHV-model of DHV-model.
- De verwachtingen en evaluatiecriteria zijn terug te vinden in de studiewijzer.
- Het behaalde resultaat telt mee voor 20% van het eindcijfer.
Correct schriftelijk taalgebruik is een must. Taalfouten in schriftelijke opdrachten worden gesanctioneerd.
Er kan slechts voor één van de drie opleidingsonderdelen pedagogisch-didactische vorming een tolerantie ingezet worden. Dit betekent dat je maximaal voor één van volgende OPO's een tolerantie kan inzetten: Pedagogisch-didactische vorming A, Pedagogisch-didactische vorming B of Pedagogisch-didactische vorming C.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Zelfde modaliteit als EP 1.