Klimaatverandering onze zorg (B-TM-Z12166)

3 studiepuntenNederlands12 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Bruijn Ria (coördinator) |  Bruijn Ria
POC PBA VERPLEEGKUNDE TURN TMK

Leerdoelen: 

De student toont tijdens de presentatie zijn klinisch redeneren aan de hand van het besproken thema: 

  • Het verband tussen klimaatverandering en het besproken thema wordt volledig, correct en onderbouwd besproken. 
  • Alle gezondheidsrisico's gelinkt aan het thema worden volledig, correct en onderbouwd besproken. 
  • Kwetsbare groepen/populaties worden herkend. De argumentatie hierrond (waarom deze groepen/populaties kwetsbaar zijn) wordt volledig, correct en onderbouwd besproken. 
  • Educatie/preventie i.f.v. het besproken thema wordt volledig besproken. Er is een verwijzing (indien aanwezig) naar bestaande preventieve acties/campagnes. 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Klimaatverandering onze zorg (B-TM-Z54639)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht12 urenTweede semesterTweede semester
Bruijn Ria
POC PBA VERPLEEGKUNDE TURN TMK

Klimaatverandering wordt vandaag de dag beschreven als de grootste bedreiging van de publieke gezondheidszorg. De minor ‘klimaatverandering onze zorg’ focust dan ook op dit zeer actuele thema. 

We zoeken tijdens de lessen naar een antwoord op de vraag hoe klimaatverandering een impact heeft op onze gezondheid? We moeten immers als zorgprofessionals leren een ‘klimaatlens’ toe te passen op het werk dat we doen.  

We focussen niet enkel op de toestand in België, maar zoeken naar verschillen en gevolgen van de effecten van klimaatverandering in de samenleving en de impact op de wereldvolksgezondheid.  Het woord klimaatongelijkheid is hier heel belangrijk.  

Uiteraard kijken we naar dit onderwerp vanuit onze rol als verpleegkundige/vroedkundige. 

Welke preventieve maatregelen kunnen we treffen?  Zijn er in de toekomst aanpassingen nodig in onze zorg? 

Terzelfdertijd onderzoeken we hoe de gezondheidssector op zichzelf bijdraagt aan de wereldwijde klimaatcrisis?  Hoe kunnen we zelf onze verantwoordelijkheid opnemen, ons steentje bijdragen?   

De SDG's (sustainable development goals) hanteren we hierbij als universele taal. 

 

 

 

 

 

  • Canvas: Artikels en literatuur

De lessen worden in het Nederlands georganiseerd maar mogelijks is er een gastcollege in de Engelse taal of is er interactie met internationale studenten.

Voor het OPO klimaatverandering onze zorg is aanwezigheid tijdens de contactmomenten gewenst en sterk aanbevolen, aangezien elke les verder bouwt op de vorige les.

Studenten die om bepaalde redenen een les missen worden geacht dit met de docenten te bespreken.  Voor de gemiste les wordt een vervangopdracht voorzien met als doel bepaalde inzichten te verwerven.

Tijdens de contactmomenten is een constructieve medewerking vereist.

Een specifieke vorm van collaboratief leren door groepswerk wordt gehanteerd.

  • Interactieve hoorcolleges
  • Ervaringsgerichte methodieken en verhalen
  • Casussen
  • Zelfreflectie
  • Groepswerk
  • Begeleide zelfstudie
     

Evaluatieactiviteiten

Klimaatverandering onze zorg (B-TM-Z82166)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De minor wordt geëvalueerd aan de hand van 3 evaluatie-activiteiten, zijnde een paper over het uitgewerkte thema, een mondelinge pitch en presentatie van het uitgewerkte thema. 

De presentatie gebeurt in groep.  Groepen worden tijdens de lessen ingedeeld op basis van interesse.   

Paper

Een wetenschappelijk onderbouwde uitwerking van het thema.

Mondelinge presentatie  

Het verband tussen klimaatverandering en het besproken thema wordt volledig, correct en onderbouwd besproken. 

Alle gezondheidsrisico's gelinkt aan het thema worden volledig, correct en onderbouwd besproken. 

Kwetsbare groepen/populaties worden herkend. De argumentatie hierrond (waarom deze groepen/populaties kwetsbaar zijn) wordt volledig, correct en onderbouwd besproken. 

Educatie/preventie i.f.v. het besproken thema wordt volledig besproken. Er is een verwijzing (indien aanwezig) naar bestaande preventieve acties/campagnes. 

 

 

 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Bij onvoldoende voor het OPO worden de opdrachten, behorend tot de leerdoelen waarvoor de student niet slaagde, herwerkt adhv de gekregen feedback. 

Dezelfde modaliteit: Eerste en tweede examenkans zijn identiek aan elkaar: er wordt een gelijkaardige opdracht voorzien met dezelfde kenmerken en opbouw als tijdens de eerste examenkans. De manier van evalueren blijft ongewijzigd. De opdracht dient te worden herwerkt afhankelijk van het tekort van de student.

Bij herkansing is het de verantwoordelijkheid van de student om tijdig de docent hierover te contacteren.