Klimaatverandering onze zorg (B-TM-Z12166)

Doelstellingen
Leerdoelen:
De student toont tijdens de presentatie zijn klinisch redeneren aan de hand van het besproken thema:
- Het verband tussen klimaatverandering en het besproken thema wordt volledig, correct en onderbouwd besproken.
- Alle gezondheidsrisico's gelinkt aan het thema worden volledig, correct en onderbouwd besproken.
- Kwetsbare groepen/populaties worden herkend. De argumentatie hierrond (waarom deze groepen/populaties kwetsbaar zijn) wordt volledig, correct en onderbouwd besproken.
- Educatie/preventie i.f.v. het besproken thema wordt volledig besproken. Er is een verwijzing (indien aanwezig) naar bestaande preventieve acties/campagnes.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Vroedkunde (Turnhout) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Verkort werktraject voor bachelors Verpleegkunde - Uitdovend (Turnhout) 180 sp.
- Bachelor Verpleegkunde (Turnhout) 240 sp.
- Bachelor Verpleegkunde - Verkort werktraject voor HBO5/MBO4-verpleegkundigen (Turnhout) 240 sp.
- Bachelor Verpleegkunde - Verkort traject voor niet-werkende HBO5/MBO4-verpleegkundigen (Turnhout) 240 sp.
- Bachelor Verpleegkunde - Verkort werktraject voor bachelors Vroedkunde - Uitdovend (Turnhout) 240 sp.
- Bachelor Verpleegkunde - Verkort traject voor niet-werkende bachelors Vroedkunde - Uitdovend (Turnhout) 240 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Werktraject (Turnhout) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Verkort werktraject voor bachelors Verpleegkunde (Turnhout) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Klimaatverandering onze zorg (B-TM-Z54639)




Inhoud
Klimaatverandering wordt vandaag de dag beschreven als de grootste bedreiging van de publieke gezondheidszorg. De minor ‘klimaatverandering onze zorg’ focust dan ook op dit zeer actuele thema.
We zoeken tijdens de lessen naar een antwoord op de vraag hoe klimaatverandering een impact heeft op onze gezondheid? We moeten immers als zorgprofessionals leren een ‘klimaatlens’ toe te passen op het werk dat we doen.
We focussen niet enkel op de toestand in België, maar zoeken naar verschillen en gevolgen van de effecten van klimaatverandering in de samenleving en de impact op de wereldvolksgezondheid. Het woord klimaatongelijkheid is hier heel belangrijk.
Uiteraard kijken we naar dit onderwerp vanuit onze rol als verpleegkundige/vroedkundige.
Welke preventieve maatregelen kunnen we treffen? Zijn er in de toekomst aanpassingen nodig in onze zorg?
Terzelfdertijd onderzoeken we hoe de gezondheidssector op zichzelf bijdraagt aan de wereldwijde klimaatcrisis? Hoe kunnen we zelf onze verantwoordelijkheid opnemen, ons steentje bijdragen?
De SDG's (sustainable development goals) hanteren we hierbij als universele taal.
Studiemateriaal
- Canvas: Artikels en literatuur
Toelichting onderwijstaal
De lessen worden in het Nederlands georganiseerd maar mogelijks is er een gastcollege in de Engelse taal of is er interactie met internationale studenten.
Toelichting werkvorm
Voor het OPO klimaatverandering onze zorg is aanwezigheid tijdens de contactmomenten gewenst en sterk aanbevolen, aangezien elke les verder bouwt op de vorige les.
Studenten die om bepaalde redenen een les missen worden geacht dit met de docenten te bespreken. Voor de gemiste les wordt een vervangopdracht voorzien met als doel bepaalde inzichten te verwerven.
Tijdens de contactmomenten is een constructieve medewerking vereist.
Een specifieke vorm van collaboratief leren door groepswerk wordt gehanteerd.
- Interactieve hoorcolleges
- Ervaringsgerichte methodieken en verhalen
- Casussen
- Zelfreflectie
- Groepswerk
- Begeleide zelfstudie
Evaluatieactiviteiten
Klimaatverandering onze zorg (B-TM-Z82166)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De minor wordt geëvalueerd aan de hand van 3 evaluatie-activiteiten, zijnde een paper over het uitgewerkte thema, een mondelinge pitch en presentatie van het uitgewerkte thema.
De presentatie gebeurt in groep. Groepen worden tijdens de lessen ingedeeld op basis van interesse.
Paper
Een wetenschappelijk onderbouwde uitwerking van het thema.
Mondelinge presentatie
Het verband tussen klimaatverandering en het besproken thema wordt volledig, correct en onderbouwd besproken.
Alle gezondheidsrisico's gelinkt aan het thema worden volledig, correct en onderbouwd besproken.
Kwetsbare groepen/populaties worden herkend. De argumentatie hierrond (waarom deze groepen/populaties kwetsbaar zijn) wordt volledig, correct en onderbouwd besproken.
Educatie/preventie i.f.v. het besproken thema wordt volledig besproken. Er is een verwijzing (indien aanwezig) naar bestaande preventieve acties/campagnes.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Bij onvoldoende voor het OPO worden de opdrachten, behorend tot de leerdoelen waarvoor de student niet slaagde, herwerkt adhv de gekregen feedback.
Dezelfde modaliteit: Eerste en tweede examenkans zijn identiek aan elkaar: er wordt een gelijkaardige opdracht voorzien met dezelfde kenmerken en opbouw als tijdens de eerste examenkans. De manier van evalueren blijft ongewijzigd. De opdracht dient te worden herwerkt afhankelijk van het tekort van de student.
Bij herkansing is het de verantwoordelijkheid van de student om tijdig de docent hierover te contacteren.