Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verdieping (B-TM-Z11801)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Van Den Eynde Ine (coördinator) |  Van Den Eynde Ine
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

LEERDOELEN

Met betrekking tot complexere zorgsituaties, in het bijzonder bij vragen rond stoppen of niet starten van curatieve behandelingen, abortus, levenseinde, zijn er in dit OPO volgende leerdoelen:

De student benoemt relevante wetgeving noodzakelijk voor het uitoefenen van het beroep van vroedvouw, somt wettelijke voorwaarden op en definiëert ze.
De student past relevante wetgeving/ gezondheidsrecht toe op een casus en redeneert hierbij op een juridisch correcte wijze.
De student weegt ethische en juridische toetsstenen af in een redenering over een concrete complexe zorgsituatie vanuit zowel het ethische als het juridische perspectief.

De student hanteert een (zorgvrager gericht) filosofisch-ethisch denkkader bij het filosofisch-ethisch redeneren over een complexere vroedkundige casus.
De student hanteert filosofisch-ethische toetsstenen bij het bepalen van ethisch verantwoorde (zorgvragergerichte) vroedkundige handelingen in een concrete complexere zorgsituatie.
De student weegt ethische en juridische toetsstenen af in een redenering met oog op ethisch advies en ondersteuning bij het nemen van ethische beslissingen in complexere zorgsituaties.

Dit opleidingsonderdeel diept de competenties uit het OPO Persoonlijke Ontwikkeling in de Professie: Verkenning en het OPO Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren uit. Het is daarom aan te bevelen deze competenties in voldoende mate bereikt te hebben. Er is echter geen volgtijdelijkheid tussen deze OPO's vastgelegd.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25562 : Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verdieping

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verdieping (B-TM-Z54292)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Van Den Eynde Ine
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

Het OPO Persoonlijke ontwikkeling in de professie Verdieping bouwt verder op het OPO Persoonlijke Ontwikkeling in de professie Verkenning en het OPO Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren. Inzichten die daar aangereikt werden met betrekking tot de holistische zorgvisie en coping worden nu verder uitgediept. Waar deze visies in het OPO Persoonlijke Ontwikkeling in de Professie met name vanuit alledaagse situaties uit de zorg werden behandeld, zal je nu bovendien uitgedaagd worden om complexere situaties (met uitzondering van verontrustende opvoedingssituaties oftewel VOS) aan te pakken.
Vanuit je filosofisch-ethische en juridische vaardigheden (reeds ontwikkeld in het OPO Filosofisch, juridisch en ethisch redeneren) zal je dieper ingaan op thema's als draagmoederschap, stoppen en (niet) starten van een curatieve behandeling, abortus provocatus, palliatieve zorg/sedatie, euthanasie. Bovendien bestudeer je zelfstandig het thema armoede en zwangerschap.
Je leert om diverse filosofisch-ethische bouwstenen in je argumentatie van een ethisch advies (binnen het Belgische juridische kader) te verwerken en ze als toetssteen hanteren voor je ethisch advies in het Belgische juridische kader. Tot deze bouwstenen horen:

  • Verhouding primaire en secundaire werkelijkheid
  • Grens dood – leven
  • Stopzetten behandeling versus stopzetten zorg
  • Spanningsveld vasthouden – loslaten
  • Spanningsveld doen – laten
  • Spanningsveld wie – wat
  • Zorg op maat
  • Welzijn PT (Weldoen en niet schaden, therapeutische winst vs. hardnekkigheid)
  • Relationele autonomie (beslissing in samenspraak)
  • Spiritualiteit als zorgtaak (richtlijn spirituele zorg)
  • Transparante communicatie (curatief of niet)
  • Rechtvaardigheid (betrokken 3e, maatschappij, o.a. orgaantransplantatie)
  • Vroedvrouw als wijze vrouw in samenleving (o.a. kennisoverdracht in maatschappij, belangenverdedigster in armoede levende vrouw, …)
  • Wijziging in zingevende relaties (tot zichzelf, de partner, samenling, ouders/kinderen, de kosmos, wie/wat (niet) gekomen is)
  • Mogelijkheidsvoorwaarden tot autonomie
  • Proportionaliteitsbeginsel
  • Spanning normatief en toch open m.b.t. zwangerschapsafbreking
  • Toenemende versus volledige beschermwaardigheid van de foetus
  • beslissingsbevoegdheid m.b.t. zwangerschapsafbreking en alpartijdigheid/intersubjectiviteit  
  • Beslisboom abortus  
  • Zorgproces bij prenatale diagnostiek (art. Gastmans): jouw verwerking   
  • Zwangerschap en armoede: 7 gevoeligheden, 7 krachten
  • Valkuilen voor de vroedvrouw die werkt met vrouwen die in armoede standhouden

Bij je ethisch advies hou je in het bijzonder rekening met volgende juridische aspecten:

  • Persoonlijkheidsrechten  en recht op fysieke integriteit
  • Wet op de zwangerschapsafbreking
  • Beslissingen over het levenseinde: niet behandelingsbeslissingen, wet op euthanasie, wet palliatieve zorgen
  • topics uit wetgeving orgaandonatie
  • draagmoederschap

Uiteraard worden juridische inzichten uit fase 1 (patiëntenrechten, beroepsgeheim/privacy, aansprakelijkheid, bekwaamheid, bevoegdheden, begin en eind van het leven) als verworven verondersteld, aangezien de wetgeving van fase 2 hier op verder bouwt, en blijft gelden in de complexere situaties die hier aan bod komen. 


Indien je bent vrijgesteld was voor het OPO Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren, heb je de competenties die met dit OPO samengaan reeds elders verworven. Indien je toch graag toegang hebt tot de digitale leeromgeving van dit OPO (bijvoorbeeld om toegang te krijgen tot de ingesproken powerpoints van recht), kan je gemotiveerd per mail een waarnemerstoegang aanvragen bij Ine.vandeneynde@thomasmore.be (met duidelijke vermelding van opleiding, fase, campus, en OPO waarvoor je die waarnemerstoegang aanvraagt).

Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Het behoort tot de te verwerven vaardigheden van een bachelor in de Vroedkunde om om te kunnen gaan met divers informatiemateriaal. In dit OPO hanteren we zowel handboeken, cursusnota's, powerpoints als artikels. De handboeken heb je hoogstwaarschijnlijk reeds aangeschaft in fase 1 van de opleiding, de artikels kan je online vinden. Als je het handiger vindt om op basis van een papieren versie te werken, kan je het cursusmateriaal printen. Zorg dat je daarvoor de meest recente versie gebruikt, van het lopende schooljaar. Powerpoints print je best pas vlak voor de les (kunnen aangepast worden volgens het lesgebeuren).

Verplicht te bestuderen cursusmateriaal:

  • Van Den Eynde, I. (s.a.). Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verdieping: onuitgegeven cursusnota's, Campinia Media (digitaal beschikbaar via Canvascursus Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren) Gebruik de recentste versie (van het lopende schooljaar).
  • Rossau, A. (s.a.)  Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verdieping. Juridisch redeneren: onuitgegeven slides (digitaal beschikbaar via Canvascursus Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren). Gebruik de recentste versie (van het lopende schooljaar).
  • Decock, G., Janssens, V., Laes D., Nys, H., Ossieur, S., Timmerman, K., et al. (2023). Recht voor verpleegkundigen en vroedvrouwen, Wolters/Kluwer. (einde van de persoon; abortus; euthanasie en levenseindebeslissingen). Indien je dit handboek reeds hebt aangeschaft, gebruik je de versie van fase 1, als je het boek nog moet aanschaffen koop je de recentste editie (paginanummers kunnen licht afwijken). Een inhoudstafel met daarop aangeduid welke delen verondersteld gekend zijn wordt via de Canvascursus van het opo Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verdieping beschikbaar gesteld.
  • Fransen, R., & Van Den Eynde, S. (2008). De elfde dimensie: waarden, normen en zingeving in de zorg, Campinia Media. Te kennen items: pp. 22-42 (de roos van spiritualiteit, spiritualiteit als zorgtaak). Basisbegrippen uit fase 1 worden verondersteld verworven.
  • Werkgroep Agora (2018). Richtlijn Zingeving en spiritualiteit in de laatste levensfase https://palliaweb.nl/richtlijnen-palliatieve-zorg/richtlijn/zingeving-en-spiritualiteit 
  • Werkgroep Ethiek in Praktijk. (2008). Heracleitos in de gezondheidszorg. Concreet stappenplan. Vlaamse Verpleegunie.
  • Gastmans, C. (2006). Het zorgproces rond prenatale diagnostiek en zwangerschapsafbreking: ethische aspecten. In G. Bodifee, & et al., Zorg om het beginnende leven. Prenatale diagnostiek, foetale therapie en zwangerschapsafbreking in ethisch perspectief,  UCSIA.

Elke student brengt een eigen casus uit stage of praktijk rond ofwel ongewenst (geworden) zwangerschap ofwel levenseindebeslissingen vanuit vroedkundig perspectief aan en dient deze tijdig in via de casusopdracht in de Canvascursus Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verdieping. Je oefent zelfstandig alle theorie aan de hand van deze eigen casus in. Via Canvas worden ook casussen van klasgenoten beschikbaar gesteld als oefenmateriaal.

Aanbevolen materiaal (achtergrond en oefeningen) niet verplicht aan te schaffen!

Vrijblijvende oefeningen op filosofisch-ethisch redeneren zijn beschikbaar:

- via het handboek
- via de cursusnota's
- via de Canvascursus Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verdieping (o.a. spelletjes en oefeningen op basis van filmfragmenten)

Aangezien inzichtelijk begrijpen binnen dit OPO belangrijk is, wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van casussen. De studenten verwerven hun competenties doorheen interactief hoorcollege, werkcollege, groepswerk, begeleide zelfstudie. Je komt voorbereid naar deze lessen.

Tijdens de teamteaching sessies bespreek je in groep casussen met betrekking tot de inhoud van de cursus met oog op het formuleren van een ethisch advies in het Belgische juridische kader. Je beantwoordt telkens volgende vier vragen, met als hoofdvraag de laatste:

1. Wat is het hoofdthema van deze casus (abortus versus stoppen-niet starten van een curatieve behandeling, al dan niet gecombineerd met armoede of prenatale diagnostiek)?
2. Schets het Belgische juridische kader met betrekking tot deze situatie
3. Kies de 3 meest relevante ethische topics niveau fase 2
4. Geef een ethisch advies in Belgisch kader, onderbouwd vanuit enerzijds je juridische argumentatie en anderzijds je ethische topics.

Om de integratie tussen theorie en praktijk te bevorderen, brengt elke student een casus aan met betrekking tot de inhouden van dit OPO. Je oefent de theorie in aan de hand van je eigen casus en deze van anderen. De casussen kunnen tevens gebruikt worden als examenvraag. Het is dus in je eigenbelang om het examen aan de hand van deze casussen voor te bereiden.

Evaluatieactiviteiten

Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verdieping (B-TM-Z81801)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Mondeling examen in groep. Het examen toetst zowel het filosofisch-ethisch als het juridische redeneren, alsook de integratie van deze perspectieven. De groep geeft een welbeargumenteerd en vanuit de theorie en wetgeving onderbouwd ethisch advies binnen het Belgische juridische kader over een complexere casus, waarop de docenten verder doorvragen. Het eindcijfer is een individuele score.

 Aangezien de onderdelen filosofisch-ethisch redeneren en het juridische redeneren onderscheiden leerdoelen toetsen, dient men voor elk van deze perspectieven minimaal 7/20 te behalen. Wie voor één van deze onderdelen minder dan 7/20 haalt, haalt maximaal 9/20 voor het hele OPO.

Gezien het belang van het zorgvrager gericht filosofisch-ethisch en juridisch redeneren, leiden kritische fouten automatisch tot een onvoldoende (score maximum 7/20), zoals bij voorbeeld: zware schending van privacy, grove schending van beroepsgeheim, een racistisch zorgbeleid uitwerken, ethiek in situaties van vroedkundige zorg opvatten als een taak voor een ander [zonder je eigen verantwoordelijkheid hierbij op te nemen], ik-gericht in plaats van zorgvrager-gericht handelen, schuldig hulpverzuim....

Studenten krijgen de opdracht om een eigen casus aan te leveren uit de stagepraktijk (zie onderwijsleeractiviteiten: werkvorm). Een deel van deze casussen worden ter beschikking gesteld via de Canvascursus Persoonlijke ontwikkeling in de professie, zodat iedere student ongeacht de eigen praktijkervaring, over voldoende oefenmateriaal beschikt. Deze casussen kunnen tevens als examencasus gebruikt worden. Het niet of niet tijdig indienen van een casus (deadline zie casusopdracht in de Canvascursus) leidt tot een -1 voor het OPO cijfer. Je kan op het examen ook vragen over je eigen casus krijgen, los van de casus die je als groep oplost. Het is dus aan te bevelen om als examenvoorbereiding ook de theorie in te oefenen aan de hand van je eigen casus en deze van anderen.

Het is aan te bevelen om voorbeeldvragen op te lossen bij wijze van proefexamen en de feedback op het examen (beschikbaar via de Canvas cursus) grondig na te lezen.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De examenvorm en evaluatiewijze is identiek met de eerste examenperiode.

Voor het indienen van een eigen casus is de deadline voor EP3 15 augustus. Casussen die tijdig voor EP1 werden ingediend, worden uiteraard ook als tijdig ingediend voor EP3 beschouwd. Heb je een meer geschikte casus meegemaakt, mag je voor EP3 een andere casus indienen dan voor EP1, mits je je houdt aan de deadline.