Principes van evidence based practice (B-TM-Z11799)

Doelstellingen
9 De vroedvrouw werkt aan permanente profilering van het beroep en de eigen professionalisering via het voortdurend kritisch in vraag stellen van het eigen functioneren en door het volgen van vormingsinitiatieven. De vroedvrouw reflecteert op de eigen praktijk en verwerkt deze reflecties in het professioneel handelen.
Reflecteert kritisch op de eigen professionele deskundigheid.
Volgt professionaliseringsactiviteiten die voorbereidden op het levenslang leren.
10 De vroedvrouw verleent evidence-based zorg door het integreren van nieuwe wetenschappelijke inzichten en door participatie aan praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek.
Is in staat om aan de hand van de onderzoekscyclus een antwoord te formuleren op afgebakende problemen.
Reflecteert en handelt vanuit "evidence based midwifery practice".
Werkt mee aan wetenschappelijke onderzoeksprojecten die als doel hebben de perinatale zorgverlening te optimaliseren.
11 De vroedvrouw verleent autonoom professionele, kwalitatief hoogstaande en veilige zorg. De vroedvrouw ontwikkelt een visie met betrekking tot het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van de zorg en draagt bij tot het implementeren van innovaties.
Analyseert kritisch de zorgverlening, nieuwe tendensen en wetenschappelijke inzichten en werkt constructief mee aan de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van innovatieprojecten.
Dus concreet :
De empirische cyclus toepassen als reflectie op de eigen praktijkvoering.
De meest gebruikte onderzoeksmethoden, kwantitatief en kwalitatief, uit wetenschappelijke bronnen kunnen onderscheiden.
Eenvoudige statistiek gebruikt in wetenschappelijke bronnen beoordelen.
De inhoud van artikels bespreken.
Kwaliteit van artikels beoordelen.
Geldende richtlijnen of de huidige stand van zaken in de wetenschap toepassen in de eigen praktijk.
Attitude van levenslang leren aannemen door vooral Nederlandstalige maar ook Engelstalige vakliteratuur te raadplegen.
Voor het afstudeerproject moeten de studenten gebruik maken van Engelstalige literatuur. De updates verloskunde zijn vaak in het Engels; 90% van de verloskundige tijdschriften zijn in het Engels. In zijn werksituatie kan de verloskundige niet meer zonder Engels.
Kennis kunnen ordenen en pasklaar kunnen verwoorden voor de praktijk. Een stap verder is het kunnen vertalen van kennis naar patiënten of andere medewerkers toe. Bij het vertalen moeten ook de eigen ervaringen geïntegreerd worden en de verwachtingen en voorkeuren van de patiënten.
Ethische spelregels bij het uitvoeren van onderzoek die gelden in de eigen zorgorganisatie.
Participeren in onderzoek door medewerking aan datacollectie.
Een gefundeerd standpunt innemen rond vernieuwing in verloskunde.
Begintermen
Dit lessenpakket bouwt voort op het OPO Informatievaardigheden uit de opleidingsfase 1 van de bachelor in de verloskunde. Het is belangrijk dat de inhoud van de cursus (kennis, inzicht en vaardigheden) uit dit OPO gekend zijn:
- literatuur kunnen opzoeken in Limo, Cinahl, Pubmed, Invert, Cochrane Library, Portal4Care, Trip Database
- Engelstalige publicaties kunnen lezen met hulpmiddelen zoals DeepL Translator, Google Translate, woordenboeken, ...
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25494 : Principes van evidence based practice
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Vroedkunde (Turnhout) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Verkort werktraject voor bachelors Verpleegkunde - Uitdovend (Turnhout) (Vroedkunde brugprogramma voor Nederlandse verpleegkundigen O&G) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Principes van evidence based practice (B-TM-Z54290)




Inhoud
De inhoud omvat de vier grote stappen van wetenschappelijk onderzoek:
Deel 1 : Onderzoeksplan
1 Probleemstelling, doelstellin, onderoeksvraag
2 Literatuurstudie
3 Soorten onderzoek
4 Onderzoeksprotocol
Deel 2: Dataverzameling
5 Populatie en steekproef
6 Methoden
7 Vragenlijsten
8 Diagnostische meetinstrumenten
Deel 3 : Data-analyse
9 Onderzoeksgegevens nader bekeken
10 Generaliseren van de gegevens
11 Verschillen
12 Verbanden
13 Kruistabellen en risicomaten
Deel 4 : Interpretatie en verslaglegging
14 Resultaten interpreteren
15 Onderzoek rapporteren
16 Evidence-based practice
Studiemateriaal
-Handboek : Bakker, E., van Buuren, H. (2019). Onderzoek in de gezondheidszorg. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers. (60 euro)
-Slides : op Canvas
-Bijlage met onderzoekspublicaties: op Canvas
Toelichting onderwijstaal
De voertaal van de lessen is Nederlands. Er worden wél Engelstalige publicaties besproken. Voor het examen kan een Engesltailge onderzoekspublicatie gebruikt worden door de docent.
Toelichting werkvorm
• Hoorcolleges
- zie inhoud
• Werkcolleges
- Oefenen op het zoeken van literatuur onder begeleiding
- De inhoud van een onderzoeksartikel kunnen bespreken
- De methode van een onderzoek kunnen bespreken
- De kwaliteit van onderzoek beoordelen
- Onderzoeksresultaten gebruiken in een casus
Studenten zullen in groepjes een onderzoekspublicatie kritisch bespreken en presenteren tijdens de laatste les. Participatie en aanwezigheid wordt sterk aangeraden als voorbereiding op het examen.
Evaluatieactiviteiten
Principes van evidence based practice (B-TM-Z81799)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.