Verloskundige zorg in de 2de lijn: prenataal (deel 1) (B-TM-Z11792)

Doelstellingen
Leerresultaten:
DLR 2.
6. Detecteert binnen de beroepsdomeinen autonoom risico's en complicaties.
7. Handelt adequaat bij risico's en complicaties binnen de beroepsdomeinen.
DLR 3.
8. Verleent op voorschrift van en in samenwerking met andere zorgverleners adequate zorg en begeleiding in verhoogde risicosituaties of bij complicaties, binnen het domein van de preconceptie, reproductieve geneeskunde, zwangerschap, bevalling, kraambed, neonatologie en gynaecologie.
9. Verleent binnen de medische en wettelijke bevoegdheid van de vroedvrouw autonoom de noodzakelijke zorg in verhoogde risicosituaties of bij complicaties
Leerdoelen:
De student concludeert welke gegevens en onderzoeken er relevant zijn in een bepaalde situatie tijdens de prenatale periode.
De student signaleert de gegevens en resultaten, om de risico's en complicaties binnen de prenatale periode te detecteren.
De student hanteert de nieuwe wetenschappelijke inzichten, bij de begeleiding en behandeling van de risico's en complicaties tijdens de prenatale periode, dit telkens op voorschrift van en in samenwerking met andere zorgverleners.
Begintermen
Dit lessenpakket bouw voort op het OPO Fysiologische zwangerschap uit de opleidingsfase 1 van de bachelor vroedkunde. Het is belangrijk dat de inhoud van de cursus (kennis, inzicht en vaardigheden) uit dit OPO gekend zijn.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
Z12552 : Klinisch onderwijs 3
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25813 : Verloskundige zorg in de 2de lijn: prenataal (deel 1) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Z25808 : Verloskundige zorg in de 2de lijn: prenataal (deel 1)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Verloskundige zorg in de 2de lijn: prenataal (deel 1) (B-TM-Z54283)




Inhoud
De student krijgt vier grote pijlers in de cursus die de basis vormen voor de gehele leerstof. Deze pijlers zijn: de vrouw waarbij de circulatie in het gedrang komt, zwangerschapsgerelateerde aandoeningen, afwijkingen in de zwangerschapsduur en infectieziekten die de zwangerschap bedreigen. De student krijgt een inzicht in de normale fysiologie van de zwangerschap en leert situaties die de zwangerschap compliceren onderscheiden. In de eerste module wordt inzicht gegeven in de toestanden die de circulatie van de zwangere kunnen beïnvloeden zoals bloedingen. Hier wordt de student aangeleerd een onderscheid te maken tussen fysiologie en pathologie en wordt dieper ingegaan op de oorzaak en behandeling. In de tweede module wordt inzicht gegeven in de aandoeningen die kunnen ontstaan omwille van de zwangerschap zelf. De student leert hoe adequaat te handelen in geval van hypertensie, anemie, hyperemesis gravidarum en positieve en negatieve discongruentie. In de derde module wordt de theorie behandelt rond afwijkende zwangerschapsduur en wordt dieper ingegaan op de diagnose en behandeling van PPROM en premature arbeid. In de vierde module krijgt de student een inzicht in de verschillende infectieziekten die de zwangerschap kunnen compliceren. In elke module wordt specifiek de aandacht gevestigd op de taak van de vroedvrouw.
Studiemateriaal
- Cursustekst (CANVAS)
- Handboeken: aanbevolen
- Jacquemijn, Y. (2021). Procedureboek Verloskunde. Leuven: Uitgeverij Acco.
- Jacquemijn, Y. (2015). Handboek Verloskunde. Leuven: Uitgeverij Acco.
- CANVAS
- Vakliteratuur
Toelichting werkvorm
Medische aspecten: hoorcolleges
Verloskundige aspecten aan de hand van casuïstiek (opdrachten): hoorcolleges
Tijdens de colleges leren de studenten aan de hand van casuïstiek de leerstof integreren.
Evaluatieactiviteiten
Verloskundige zorg in de 2de lijn: prenataal (deel 1) (B-TM-Z81792)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
10% two-stages assessment (uitwerking van een casus, individueel en in groep) doorheen de lessen.
90% schriftelijk examen in de examenperiode. De studenten krijgen een geïntegreerd examen. Voor het luik medische aspecten krijgen ze vragen omtrent de leerstof die door de betreffende arts toegelicht is tijdens het academiejaar. Daarnaast krijgen ze in het luik verloskundige aspecten een casus die ze moeten uitwerken. Dit is hetzelfde opzet als de lessen casuïstiek tijdens het academiejaar. De nadruk ligt hier bij de taak als vroedvrouw. Daarnaast krijgen ze nog enkele open vragen betreffende leerstof gezien tijdens de lessen met telkens de nadruk op de rol van de vroedvrouw.
Er geldt een strikte volgtijdelijkheid op dit opo naar klinisch onderwijs fase 2 en 3. Met andere woorden; studenten dienen dit opo te behalen met een credit of het opo getolereerd te hebben alvorens het opo klinisch onderwijs fase 3 te kunnen opnemen.
Dit opo behoort tot de leerlijn waarbij de student slechts maximaal de helft van het totale tolerantiekrediet kan inzetten.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Schriftelijk examen