Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren (B-TM-Z11582)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Van Den Eynde Ine (coördinator) |  Van Den Eynde Ine
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

LEERDOELEN

De student benoemt relevante wetgeving noodzakelijk voor het uitoefenen van het beroep van vroedvouw, somt wettelijke voorwaarden op en definiëert ze.
De student past relevante wetgeving/ gezondheidsrecht toe op een casus en redeneert hierbij op een juridisch correcte wijze.
De student weegt ethische en juridische toetsstenen af in een redenering over een concrete zorgsituatie vanuit een zorgvrager gerichte zorgvisie.

De student hanteert een (zorgvrager gericht) filosofisch-ethisch denkkader bij het ethisch redeneren over een vroedkundige casus.
De student hanteert filosofisch-ethische toetsstenen bij het bepalen van ethisch verantwoorde (zorgvragergerichte) vroedkundige handelingen in een concrete zorgsituatie.
De student toetst vroedkundige visies, handelingen en beleid aan de hand van filosofisch-ethische toetsstenen en een zorgvrager gerichte attitude.

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Voor kandidaten met uitsluitend een buitenlands diploma wordt een proficiency level van de Nederlandse taal gevraagd, afgeleverd door een erkend taleninstituut. Voor informatie hierover, meldt men zich aan bij het departement.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25491 : Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren (B-TM-Z54051)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Van Den Eynde Ine
POC PBA VROEDKUNDE TURN TMK

Als vroedvrouw kom je in contact met vrouwen en hun omgeving die jouw zorg nodig hebben. Die interactie doe je als lid van een ruimer team (samen zorgen), vanuit verwachtingen in een diverse samenleving. Hoe gaan we hier op een goede manier mee om? Wat moeten we doen, wie willen we voor hen zijn, wat beschouwen we als goede zorg? Het zijn kernvragen van een ethische benadering van de zorg. In deze cursus krijg je toetsstenen en handvaten aangereikt om redeneringen over alledaagse zorgsituaties kritisch te bekijken. Dit (filosofisch-)ethisch perspectief brengen we in kritische verhouding tot het Belgische juridische kader van de zorg.
Om de zorg holistisch te benaderen, besteden we bijzondere aandacht voor de zorgvrager-gerichtheid van de (toekomstige) vroedvrouw en aan de (h)erkenning van de waardenbeleving en zingeving van de patiënt. Dit vooronderstelt inzicht, kennis en reflectie- en redeneervaardigheden. Studenten krijgen als uitdaging diverse filosofisch-ethische topics te hanteren als bouwsteen voor de eigen argumentatie rond een concrete zorgsituatie. Anderzijds fungeren die topics ook als toetssteen om te bepalen of handelingen en redeneringen ethisch correct of al dan niet sterk onderbouwd zijn, rekening houdend met de ethische reflectie die een neerslag vindt in deontologie en wetgeving. 

In dit opleidingsonderdeel bouwt de student geleidelijk aan een eerste aanzet tot analyse van alledaagse zorgsituaties op. Ethische toetsstenen zijn hierbij:

  • (beroeps)waarden en normen bv. rond health equity
  • Kenmerken van het ethische perspectief (normatief, anti-dogmatisch, intersubjectief/argumentatief, alpartijdig) met integratie van het kruispuntdenken
  • Taak, methoden, grenzen en uitdagingen van ethiek als discipline
  • de zorgvisie en vijf fasen van J. Tronto
  • Vier bronnen van ethische ervaring (negatieve/positieve contrastervaring, modelervaring, contrastervaring)
  • Zorgen: een netwerk van relaties (beroepscompetenties/profiel)
  • Vier aspecten van de handeling en de ethische kubus
  • Een stappenplan voor systematische casusanalyse (met een totaalformulier)
  • Enkele belangrijke ethische criteria (principes van Kant, utilitarisme, proportionaliteitsbeginsel)
  • Relationele autonomie als vroedkundige uitdaging
  • Ethisch handelen: vanuit een matuur geweten (Kohlberg, Gilligan)
  • Bouwstenen voor een filosofisch-ethische redenering
  • Wereldbeelden en hun invloed op de organisatie en visie op zorg
  • Autonomie in verschuivende wereldbeelden
  • Verhouding ethische en juridische perspectief

Het juridische kader omvat:

  • een inleiding recht,
  • wet op de verpleegkunde ( diploma nog gelijkgesteld tot okt 2018),
  • wet vroedkunde,
  • bekwaamheid,
  • wet patiëntenrechten,
  • beroepsgeheim,
  • capita selecta rond aansprakelijkheid,
  • capita selecta rond begin en einde van het leven
  • capita selecta: actualiteit.

Om de filosofisch-ethische reflectie binnen een maatschappelijk kader met inbegrip van de Belgische wetgeving te bevorderen, bediscussiëren we in twee teamteachings de verhouding tussen het ethische en juridische perspectief in concrete zorgsituaties.

Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Als vroedvrouw dien je om te gaan met divers bronnenmateriaal. Lesnota’s en powerpoints zijn online via de Canvascursus digitaal beschikbaar. Bepaal zelf of je een papieren versie handiger vindt om te studeren, als je print, zorg dan dat je over de recentste versie (van het lopende schooljaar) beschikt. De handboeken zal je in meerdere opleidingsonderdelen van je opleiding terug nodig hebben. Schaf je daarom de recentste versie aan.

Verplicht te bestuderen cursusmateriaal:

  • Van Den Eynde, I. (s.a.). Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren [onuitgegeven cursusnota's], Campinia Media.
  • Rossau, A. (s.a.). Juridisch redeneren [onuitgegeven slides], TM GZT.
  • Fransen, R., & Van Den Eynde, S. (2008). De elfde dimensie: waarden, normen en zingeving in de zorg, Campinia Media [dit handboek heb je ook nodig voor Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verkenning, verdieping en integratie]. Te kennen items: pp. 17-19; 43-63; 73-103.
  • François, K. (2005). Moreel redeneren, Antenne, 12-17
  • Decock, G., Janssens, V., Laes D., Nys, H., Ossieur, S., Timmerman, K., et al. (2023). Recht voor verpleegkundigen en vroedvrouwen, Wolters/Kluwer.

Te kennen items uit dit handboek: algemene inleiding: I tem V; burgerlijk recht: ontstaan van de persoon en afstamming, bekwaamheid; ouderlijk gezag; beroepsgeheim, hulpverleningsplicht, valsheid in geschriften, ...); strafrecht aansprakelijkheid, beroepsuitoefening in de gezondheidszorg; de rechten van de patiënt.
De inhoudstafel van de recentste druk met concrete opgave van te kennen pagina’s komt in de Canvascursus in de module met informatie over het opleidingsonderdeel Filosofisch Ethisch juridisch redeneren..

Verplichte oefeningen:

Sommige lesinhouden worden via lesvoorbereidende oefeningen aangebracht. Deze vind je terug op Canvas.
Studenten worden bovendien verondersteld alle theorie in te oefenen op basis van de casus die ze zelf aanleveren.

Aanbevolen materiaal (achtergrond en oefeningen) (aanschaffen niet verplicht)

  • Goodarzi, B., & Borrel, D. (2024). Baren buiten de box: over hoe de geboortezorg niet voor iedereen gelijk is, De arbeiderspers [over gelijkwaardige zorg].
  • Van Den Eynde, I. (s.a.). Filosofisch-ethisch redeneren: slides, TM GZT. [powerpoints zijn bedoeld als ondersteuning van het lesgebeuren, ter beschikking via de digitale leeromgeving Canvas, in de Canvas cursus Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren]
  • - Verkerk, M., & Dijkstra, G. J. (2003). Goede zorg voor kinderen met kanker en hun ouders: een zorgethische beschouwing. Pedagogiek, 23/3, 241-253. [pdf digitaal beschikbaar op https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/187602  ]
  • Zorgnet Vlaanderen (2009). Ethisch advies nr. 14: Medische beslissingen omtrent het levenseinde van ernstig zieke pasgeborenen. [http://www.zorgneticuro.be/publicaties/ethisch-advies-14-medische-beslissingen-omtrent-het-levenseinde-van-ernstig-zieke ]
  • Zorgnet Vlaanderen (2011). Ethisch advies nr. 15: Goede zorg bij etnisch-culturele diversiteit. [https://www.zorgneticuro.be/sites/default/files/ethischadvies15_0.pdf ]

Voor het filosofisch-ethisch redeneren zijn extra oefeningen beschikbaar:

- in het handboek
- in de cursusnota's
- in de digitale leeromgeving Canvas, in de diverse modules in de Canvascursus Filosofisch, ethisch, juridisch redeneren (onder meer spelletjes en oefeningen op filmfragmentjes).

Diverse werkvormen worden gehanteerd:
- interactief hoorcollege
- flipped classroom (studenten bereiden thuis voor, verdieping via oefeningen in de klas)
- zelfstudie met verwerkingsopdrachten
- teamteaching

Doorheen alle werkvormen wordt gewerkt met casuïstiek. Studenten brengen ook zelf een casus rond alledaagse vroedkundige zorg aan (geen topics uit latere jaren van de opleiding!). Deadline in de casusopdracht op Canvas. 

Evaluatieactiviteiten

Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren (B-TM-Z81582)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het filosofisch, ethisch en juridische redeneren wordt getoetst vanuit casus- en richtinggevende vragen, en aangevuld met multiple choice of juist/fout vragen. Bij multiple choice wordt geen giscorrectie toegepast. Wel moet je meerdere vragen juist hebben vooraleer de puntentelling begint te lopen (cesuur onder 0). Bij de juist/fout vragen staan de punten op de argumentatie van de gemaakte keuze.

Vanuit je stage (of vanuit literatuur als je zelf geen stage loopt) breng je een casus aan die aansluit bij de inhoud van de cursus (negatieve ethische contrastervaring). Deze casussen kunnen gebruikt worden om examenvragen op te baseren. Bij een toepassingsvraag over de eigen casus kan men voor die vraag maximaal de helft van de punten halen indien de casus niet of niet tijdig (zie de deadline in de casus opdracht op de Canvascursus Filosofisch, ethisch en juridisch redeneren)  werd aangeleverd.

Gezien het belang van het zorgvrager gericht ethisch en juridisch redeneren, leiden kritische fouten automatisch tot een onvoldoende (score maximum 7/20), zoals bij voorbeeld: zware schending van privacy, grove schending van beroepsgeheim, een racistisch zorgbeleid uitwerken, ethiek in situaties van vroedkundige zorg opvatten als een taak voor een ander [zonder je eigen verantwoordelijkheid hierbij op te nemen], ik-gericht in plaats van zorgvrager-gericht handelen, schuldig hulpverzuim....

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Bij de herkansing is het examen schriftelijk waarbij dezelfde criteria gelden als bij EP2. Wat de deadline voor het indienen van de eigen casus betreft, is de deadline 15 augustus. Een casus die tijdig ingediend is voor EP2 geldt ook als tijdig ingediend voor EP3. Je mag ook een andere eigen casus indienen als dat je voorkeur heeft, mits dit binnen de voorziene deadline is.