Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verkenning (B-TM-Z11407)

Doelstellingen
Leerdoelen:
De student geeft aan of in een concrete situatie of tekst over de zorg een reductionistische, dualistische of holistische visies op zorg aanwezig is (met inbegrip van diverse invullingen van het autonomie begrip) .
De student past een holistisch mensbeeld en zorgvisie toe in de zorgvoorstellen die zij doet bij een concrete situatie.
De student past de verpleeg/ verloskundige modellen toe binnen de verloskundige praktijksituatie.
De student past het beroep- en competentieprofiel van de vroedvrouw toe op een casus.
De student legt uit hoe de geschiedenis van de verloskunde heeft bijgedragen tot het huidige beroep van vroedvrouw.
De student reflecteert over het eigen leer en ontwikkelingsproces.
De student herkent stressoren en copingstrategieën bij zichzelf en anderen.
De student past de theorie omtrent zelfsturing, zelfbeeld, zelfwaardering, persoonlijkheid toe aan de hand van een casus of op zichzelf.
Begintermen
Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Voor kandidaten met uitsluitend een buitenlands diploma wordt een proficiency level van de Nederlandse taal gevraagd, afgeleverd door een erkend taleninstituut. Voor informatie hierover, meldt men zich aan bij het departement.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25483 : Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verkenning
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Vroedkunde (Turnhout) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verkenning (B-TM-Z54050)




Inhoud
1. Inleiding in de vroedkunde
De geschiedenis van de verloskunde
- De opleiding tot vroedvrouw
- Het beroep van vroedvrouw
- Het opleidingsprofiel
- Enkele vroedvrouwen organisaties
- Zorgmodellen
Visie op verloskunde:
- Theorieën en modellen die de verloskunde beïnvloeden
- Verloskundige zorgmodellen in de praktijk
- Plaats van bevallen
- Beroepsethiek
2. Zelfbeleving en stressverwerking:
- zelfsturing
- Persoonlijkheid
- zelfbeeld
- stress en copingmechanismen
3. Naar de integratie van een holistisch mensbeeld in de zorg
- Mens als subject of object in de zorg?
- Kenmerken van holisme, dualisme, reductionisme
- Integreren van holisme in de zorgpraktijk:
- presentie theorie (Baart),
- niveaus van spiritualiteit (Van Leeuwen);
- ondersteunen van waarden, zingeving en levenbeschouwing via het proces van verbondenheid (Cone)
Studiemateriaal
Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
1. Course material available on Canvas (course notes and powerpoints). The powerpoints of Ine Van Den Eynde are however NO study material, they only support the contact hours.
2. Fransen, R., & Van Den Eynde, S. (2008). De Elfde dimensie: Waarden, zingeving en spiritualiteit in de zorg, Campinia Media. You also need this handbook in the course and later on in the programm. Mandatory topics for this course:
- 17-21 (definitions),
- 28-30 (levels of spirituality);
- 33-35 (Baart's theory of presence, process of commitment according to Cone);
- 48-56 professional values and norms
- 129-135 (profane and religious symbols, questionnaire of Swinnen)
Basic knowledge on world religions is presupposed. If you discern gaps of knowledge, you may study Caritas (s.a.). Afscheid van het leven: Rituelen omtrent sterven en dood in verschillende wereldgodsdiensten (Caritas cahier 2), Caritas. Online available via www.caritas.be (publicaties: https://caritasvlaanderen.be/sites/default/files/inline-files/Cahier%20Nr.%202%20Afscheid%20van%20het%20leven.pdf)
Toelichting werkvorm
De colleges binnen dit OPO worden verdeeld in hoorcolleges en werkcolleges.
- Een hoorcollege is een college in de ganse klasgroep(1).
- Een werkcollege is praktisch gericht, en is een college in twee groepen(2).
Gedurende de hoorcolleges zal de cursus overlopen worden met nadruk op de belangrijkste aspecten. De meerderheid van de lessen zal echter doorgaan onder de vorm van werkcolleges waar deze theorie wordt omgezet en toegepast in de praktijk. Jullie medewerking in de voorbereiding van de opdrachten is hierbij onontbeerlijk.
Vanuit de cursus maak je kennis met verscheidene mensvisies, om deze dan te toetsen aan je eigen visie op de vroedkundige praktijk. Vervolgens wordt bekeken hoe we dit centraal stellen van de hele patiënt in de praktijk kunnen verwezenlijken. Dit alles wordt gekaderd binnen de geschiedenis van de vroedkunde, het vroedkundig beroepsprofiel, de wetgeving, en de huidige Belgische en Vlaamse structuur en organisatie van de gezondheidszorg. Verder zal er aandacht besteed worden aan het psychosociale aspect meer bepaald coping, zelfbeeld, persoonlijke ontwikkeling etc.
Evaluatieactiviteiten
Persoonlijke ontwikkeling in de professie: verkenning (B-TM-Z81407)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De examenvorm is een schriftelijk examen .
Voor verdere info rond dit examen zie Canvas.
1. deel inleiding in de verloskunde 33,3 % (13, 3 % schriftelijk examen + 20% groepswerk presentatie)
2. deel een holistisch mensbeeld 33,3 %
3. deel zelfsturing 33,3%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Schriftelijk examen, met gelijke weging van de drie onderdelen.