Informatievaardigheden (B-TM-Z11405)

Doelstellingen
9 De vroedvrouw werkt aan permanente profilering van het beroep en de eigen professionalisering via het voortdurend kritisch in vraag stellen van het eigen functioneren en door het volgen van vormingsinitiatieven. De vroedvrouw reflecteert op de eigen praktijk en verwerkt deze reflecties in het professioneel handelen.
Reflecteert kritisch op de eigen professionele deskundigheid.
Volgt professionaliseringsactiviteiten die voorbereiden op het levenslang leren.
10 De vroedvrouw verleent evidence-based zorg door het integreren van nieuwe wetenschappelijke inzichten en door participatie aan praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek.
Is in staat om aan de hand van de onderzoekscyclus een antwoord te formuleren op afgebakende problemen.
Reflecteert en handelt vanuit "evidence based midwifery practice".
Werkt mee aan wetenschappelijke onderzoeksprojecten die als doel hebben de perinatale zorgverlening te optimaliseren.
In concreto zullen volgende doelstellingen geëvalueerd worden:
- De student vertaalt een verloskundige probleemstelling in een concrete onderzoeksvraag (PICO).
- De student voert op systematische wijze een zoekstrategie uit in vakliteratuurdatabanken (Invert, Limo, Pubmed, Cinahl, Cochrane Library, Trip Database, Portal4Care, Sumsearch, websites met EBP-guidelines).
- De student schat vakliteratuur in naar vakinhoudelijke en wetenschappelijke waarde.
- De student citeert, parafraseert en refereert volgens de APA-stijl (TM-Stijlwijzer).
- De student schrijft een tekst op academische wijze: structuur van systematische opbouw, wetenschappelijke stijl, wetenschappelijk jargon, …
- De student vat een wetenschappelijke publicatie samen en haalt er de essentie uit.
- De student legt de basisbegrippen van wetenschappelijk onderzoek uit.
Begintermen
• Algemene toelatingsvoorwaarden Thomas More Kempen:
Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Voor kandidaten met uitsluitend een buitenlands diploma wordt een proficiency level van de Nederlandse taal gevraagd, afgeleverd door een erkend taleninstituut. Voor informatie hierover, meldt men zich aan bij de opleidingscoördinator.
• Specifieke vereisten OPO Informatievaardigheden:
o Informaticavaardigheden (Word, Internet)
o Eenvoudige Engelstalige teksten lezen met hulpmiddelen (vertaalprogramma zoals DeepL translator of Google translate, woordenboek, …)
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25486 : Informatievaardigheden
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Vroedkunde (Turnhout) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Informatievaardigheden (VR-1) (B-TM-Z54048)




Inhoud
In deze leerlijn wordt de basis van Evidence Based Practice in de praktijk gelegd. De student leert dat er verschillende probleemoplossende benaderingen bestaan in de vroedkunde. De student leert op een wetenschappelijke manier kijken naar een probleem, en gericht zoeken naar een oplossing. Relevante literatuur vinden, lezen, begrijpen en verwerken zijn essentiële vaardigheden om op een kritische, professionele manier verantwoorde zorg te kunnen verlenen. Doorheen de instroom en doorstroomfase zullen deze vaardigheden tevens vereist zijn voor het maken van stageopdrachten en bachelorproef.
Concreet wordt verwacht dat de student inzicht krijgt in volgende aspecten:
„X Een onderwerp definiëren en afbakenen via vraagstelling(en)
„X Een conceptueel model opmaken
„X Zoektermen formuleren (o.a. PICO)
„X Een efficiënte zoekmethode hanteren
„X Relevante bronnen vinden en combineren
„X De wetenschappelijke waarde van de bron bepalen
„X Bruikbare info selecteren
„X De informatie lezen
„X De informatie verwerken en schrijven (inhoud, opmaak en schrijfstijl)
„X Correct refereren in de tekst en in de literatuurlijst
De concrete inhoud van het OPO Informatievaardigheden:
1 Evidence based practice
1.1 Definitie van EBP
1.2 Principes van EBP (inclusief PICO)
1.3 Belang van EBP
2 Soorten wetenschappelijke publicaties
2.1 Opinies
2.2 Reviews
2.3 Onderzoeksverslagen
2.4 Systematic reviews
2.5 Meta-analyses
2.6 Evidence based guidelines
3 Structuur, kenmerken en 'levels' van wetenschappelijke publicaties
4 Opzoeken van verschillende soorten wetenschappelijke publicaties in databanken
4.1 Limo rechtstreeks
4.2 Pubmed
4.3 Cinahl
4.4 Cochrane Library
4.5 Invert
4.6 Trip Database
4.7 Portal4Care (Sumsearch)
4.8 Interessante websites voor EBP guidelines
5 Wetenschappelijke publicaties lezen, beoordelen en samenvatten
6 Wetenschappelijke publicaties schrijven (cfr. TM Stijlwijzer)
6.1 Taalgebruik
6.2 Lay-out en systematische opbouw
6.3 Citeren en parafraseren
6.4 Literatuurlijst (APA) opstellen
7 Basisbegrippen van wetenschappelijk onderzoek (kwantitatief en kwalitatief)
Studiemateriaal
Als studiemateriaal is er door de docent een cursus opgesteld. Deze vind je terug op Canvas:
Devos, L. (2019). Omgaan met informatiebronnen. Onuitgegeven werk. Turnhout: Thomas More Kempen.
De student dient de TM-Stijlwijzer aan te kopen als noodzakelijk studiemateriaal. Deze stijlwijzer dient door de student gebruikt te worden tot het einde van de studies. Hij kan ook gedownload via het Studentenportaal.
Van alle lessen zijn er slides op Canvas beschikbaar.
Toelichting onderwijstaal
De voertaal in de lessen is het Nederlands. Vermits het aanbod van Nederlandstalige onderzoekspublicaties omtrent verloskunde zeer beperkt is, zullen ook Engelstalige publicaties gebruikt worden.
Voor het examenwerkstuk wordt daarom ook expliciet gevraagd dat de student minstens één Engelstalige publicatie beoordeelt en samenvat (weliswaar in het Nederlands).
Toelichting werkvorm
Deze cursus omvat een eerste kennismaking met relevante informatiebronnen die een toekomstig vroedvrouw dient te gebruiken in het kader van evidence based practice. De student leert : - op een efficiënte wijze - een zoekstrategie op te bouwen, verantwoorde keuzes te maken in het enorme aanbod van publicaties, wetenschappelijke literatuur lezen en verwerken, een evidence based samenvatting schrijven en op een correcte wijze refereren volgens de APA-stijl.
Elk topic wordt uitgebreid behandeld in een werkcollege. Aan elk werkcollege is ook een opdracht verbonden, individueel of in groep, deze opdrachten vormen samen de examenopdracht.
Evaluatieactiviteiten
Informatievaardigheden (VR-1) (B-TM-Z81405)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Paper en aparte toets (over basisbegrippen wetenschappelijk onderzoek) buiten de examenperiode.
- 'Toets informatievaardigheden' . Deze wordt afgenomen tijdens het laatste contactuur. Deze test staat op 20% van het eindtotaal op dit OPO.
- Examenwerkstuk: het examen bestaat uit het inleveren van een werkstuk dat resulteert in een eigenhandig geschreven evidence based samenvatting over een welbepaald, afgebakend verloskundig onderwerp waarin de verschillende opdrachten uit deze bundel tot één geheel gebracht worden. Niet enkel aan de inhoud, maar ook aan de vorm van het werkstuk wordt veel belang gehecht. Van het examenwerkstuk dient een deel in groep en een deel individueel uitgewerkt te worden als men kiest voor groepswerk. Er kan ook gekozen worden om het werkstuk volledig alleen te maken.
Dit werkstuk wordt dus alleen, per 2 of per 3 gemaakt. De opdracht wordt uitgelegd in de eerste les. Ze staat ook op Canvas onder deze cursus.
De evaluatie gebeurt als volgt:
- Lay-out : 5 punten
- Artikels sorteren : 5 punten
- Referentielijst : 25 punten
- Zoekstrategie : 20 punten
- Samenvatting (individueel) : 15 punten
- Kritische reflectie (individueel) : 10 punten
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor de herkansing wordt het werkstuk individueel opnieuw gemaakt, over een ander onderwerp, opgelegd door de docent.