Neonatologie (B-TM-Z11401)

Doelstellingen
DLR 1 De vroedvrouw diagnosticeert, begeleidt, bewaakt en bevordert de fysiologische zwangerschap, arbeid, bevalling, kraambed, ouderschap en zorg voor het jonge kind. Ze promoot, ondersteunt en begeleidt borstvoeding. Ze voert autonoom en met volwaardig beslissingsrecht verloskundige handelingen uit en verricht de bevalling binnen de medische en wettelijke bevoegdheid van de vroedvrouw.
Bewaakt en stimuleert een optimale zorg voor het gezond kind tot de leeftijd van 1 jaar.
Leerdoel:
- de student beschrijft hoe hij de gezonde pasgeborene opvangt, verzorgt en bewaakt na de geboorte, tijdens het postpartum en tot de leeftijd van 1 jaar
- De student legt uit welke specifieke maatregelen hij kan stellen om de gezondheid van het kind te handhaven en te bevorderen
DLR 2 De vroedvrouw detecteert binnen de beroepsdomeinen autonoom risico's en complicaties, handelt adequaat, consulteert specialisten en verwijst op gepaste wijze door.
Evalueert elke situatie en diagnosticeert mogelijke risico's en/of complicaties autonoom op vlak van preconceptie, fertiliteit, verloskunde (zwangerschap, arbeid, bevalling, kraambed), neonatologie en gynaecologie.
Is bekwaam om labo-onderzoeken en functionele echografieën aan te vragen en eventueel uit te voeren, resultaten te interpreteren, te rapporteren en indien nodig actie te ondernemen.
Verwijst tijdig door naar artsen en andere zorgverleners.
Leerdoel:
- de student diagnosticeert, interpreteert en rapporteert mogelijke risico’s en/of complicaties en beschrijft hoe hij actie onderneemt indien nodig.
- de student geeft aan wanneer hij moet doorverwijzen naar de arts of andere zorgverleners
DLR 6 De vroedvrouw werkt autonoom en in samenwerking doelgericht aan preventie en bevordert de gezondheid volgens de principes van de gezondheidspromotie
Verstrekt informatie en advies binnen het domein van verloskunde, fertiliteit, neonatologie en gynaecologie.
Stelt specifieke preventieve maatregelen om de gezondheid van moeder en kind te handhaven en te bevorderen.
Leerdoel:
- de student beschrijft welke info en adviezen ze geeft aan de ouders mbt.de verzorging en de voeding van een gezonde aterme neonaat
Begintermen
Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Voor kandidaten met uitsluitend een buitenlands diploma wordt een proficiency level van de Nederlandse taal gevraagd, afgeleverd door een erkend taleninstituut. Voor informatie hierover, meldt men zich aan bij het departement.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Z25567 : Neonatologie
Z25484 : Neonatologie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Vroedkunde (Turnhout) 180 sp.
- Bachelor Vroedkunde - Verkort werktraject voor bachelors Verpleegkunde - Uitdovend (Turnhout) (Vroedkunde brugprogramma voor bachelor verpleegkunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Neonatologie (B-TM-Z53927)




Inhoud
Deze cursus heeft als doel de student vroedkunde vertrouwd te maken met de opvang en zorg van de neonatus na een normaal verlopen zwangerschap en normale partus. In deze cursus zal de student zich begrippen eigen maken uit de context van de neonatologie / perinatologie Hij/zij zal vertrouwd gemaakt worden met de medische en vroedkundige aspecten van de zorg voor het kind gedurende de eerste dagen postpartum en het eerste levensjaar.
Het deel perinatologie (medische luik) richt zich vooral op de anatomie,fysiologie en biochemie in de specifieke situatie van transitie en neonatale periode en legt in aansluiting met het OPO Anatomie een grondige basis voor de vroedkundige benadering van de neonaat .
- Eerste levensweek met oa:
- Transitie intra-uterien leven naar extra-uterien
- (Neurologisch) onderzoek van de pasgeborene
- Fysiologische icterus
- De baby in moeilijkheden herkennen
- Respiratoire adaptatie
- Vaccinaties
- Wiegendood
In het deel neonatologie (vroedkundig luik) bestuderen we de concrete observatie en verzorging van de neonaat.
In dit deel onderscheiden we enerzijds de directe zorg na de geboorte met de volgende inhoud:
- Inrichting van de neonatale opvangruimte
- Apgarscore
- Observatie vitale functies
- Thermoregulatie en gebruik van warmtebronnen
- Zorgen aan de navelstomp
- Neonataal onderzoek door de vroedvrouw
Anderzijds wordt in dit deel ook de zorg binnen de neonatale periode bekeken met de volgende aspecten:
- Voeding van de pasgeborene: flesvoeding, observatie van de spijsvertering. Borstvoeding komt uitgebreid aan bod binnen het OPO Normale postpartum.
- Hygiënische zorgen
- Observatie van de groei
- Vroegtijdige opsporing metabole afwijkingen
- Afname van een urinestaal
- Voorkeurshoudingen en preventie plagiocephalie
- Psychomotorische ontwikkeling van het jonge kind
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal
Cursus: Renaerts, K., Hofkens, I., ‘Neonatologie’. 2024-2025, Onuitgegeven cursus.
Canvas: Neonatologie
Oefenmaterialen: elders aangekocht: zie KO
Aanbevolen studiemateriaal
Website Kind en Gezin
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten - Vaardigheidstraining
De colleges van het OPO Neonatologie worden verdeeld in hoorcolleges, en vaardigheidsonderwijs.
• Een hoorcollege is een college in gans de klasgroep (1).
• Vaardigheidsonderwijs is een college dat plaatsvindt in kleine groepen (4), om de vaardigheid praktisch in te oefenen.
In kleinere groepjes (4) worden somatische en niet-somatische aspecten van een zorg geïntegreerd.
Aangezien het psychosociale aspect voorop staat bij het uitvoeren van technieken worden de communicatieve vaardigheden mede bijgebracht.
Aan de hand van stappenplannen en checklists kunnen de studenten zich de gedemonstreerde technieken eigen maken. In deze stappenplannen wordt gerefereerd naar de basisprincipes waardoor de aandachtspunten duidelijk worden.
Er wordt gestreefd naar een ’veilige leeromgeving’ in die zin dat student gewezen wordt op het feit dat er op oefeningen geen punten staan en dat de student door te oefenen, door fouten te maken en te herstellen, heel wat ervaring kan opdoen.
Het is niet de bedoeling dat de student onder toezicht van de docent de techniek volledig leert beheersen, maar dat hij in zijn urenpakket op zelfstandige basis verder de technieken gaat eigen maken in het skillslab.
Met behulp van stappenplannen en checklists kunnen studenten elkaar de nodige bijsturing geven.
Stage wordt als integratiemoment van theorie en praktijk beschouwd.
Overzicht in het OPO Neonatologie (GZTurnhout):
• 18 CU hoorcollege
• 6 CU vaardigheidsonderwijs
• Totaal 24 CU
Evaluatieactiviteiten
Neonatologie (B-TM-Z81401)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Belangrijk!!!
Dit OPO behoort tot de leerlijn waarbij de student slechts maximaal de helft van het totale tolerantiekrediet kan inzetten.
Indien de student minder dan 10/20 scoort voor het vroedkundige luik (K. Renaerts en I. Hofkens) van het examen, kan hij/zij nog maximum 9/20 scoren voor het examen, ongeacht hoe hoog het resultaat voor het medische luik (Prof. Allegaert) van het examen is.
Indien de student minder dan 7/20 scoort voor het medische luik van het examen, kan hij/zij nog maximum 9/20 scoren voor het examen, ongeacht hoe hoog het resultaat van het vroedkundige luik van het examen is.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.