Economisch beleid (B-TM-Z26143)
Doelstellingen
Leerdoelen
- Je beschrijft economische processen in een vertrouwde, afgebakende bedrijfs- of organisatieomgeving.
- Je hebt inzicht in interne en externe factoren die impact hebben op een product/dienst.
- Je bent in staat een verklaring te geven voor verschillende vormen van consumenten- en producentengedrag en kan dit grafisch illustreren.
- Je herlent en beargumenteert de prijsvorming in verschillende marktvormen en leidt daaruit het prijsbeleid af in een bepaalde economische regio.
- Je hebt inzicht in de wijze waarop de overheid een directe invloed kan uitoefenen op de nationale- en internationale markt.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Bedrijfsmanagement: afstudeerrichting Sport- en Cultuurmanagement - Werktraject - Afstandsonderwijs (Turnhout) (Sport- en Cultuurmanagement) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Economisch beleid (B-TM-Z64184)
Inhoud
De inhoud van deze cursus is erop gericht om studenten:
(1) vertrouwd te maken met de basisprincipes van de marktwerking (vraag en aanbod) en de wijzen waarop vragers (consumenten) en aanbieders (producenten) met elkaar interageren in de verschillende marktvormen
(2) hen inzicht te verschaffen in een aantal begrippen en technieken van toepassing op ondernemingen
Studiemateriaal
Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Verplicht studiemateriaal
- Lesondersteunende PowerPointpresentaties en bijkomende documentatie ter ondersteuning van de lessen en ter zelfstudie verschijnen op Canvas.
- S. De Velder & I. De Cnuydt, Economie vandaag 2021, Academia Press.
Aanbevolen studiemateriaal
- Oefeningen en cases op de website van het boek
Toelichting onderwijstaal
De colleges worden in het Nederlands gedoceerd. Studenten worden geacht Engelstalige bronnen begrijpend te kunnen lezen.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege
Tijdens bovenstaande werkvorm(en) komen volgende leeractiviteiten in dit opleidingsonderdeel aan bod:
- Ontvangen: studenten leren door te luisteren naar een voordracht/lezing/uiteenzetting, nota’s te nemen, te lezen in boeken, (online) cursusmateriaal, en/of video’s, demo’s, … te bekijken
- Onderzoeken: studenten leren door het exploreren, vergelijken en het in vraag stellen van de leerinhouden. De studenten nemen dit proces zelf in handen.
- Toepassen: studenten leren door theorie en praktijk met elkaar te verweven op basis van een door de docent vormgegeven opdracht met een duidelijk doel. Studenten sturen hun handelen bij op basis van feedback (door de docent, peers, zichzelf of vanuit de opdracht zelf).
Alle communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.
De student legt dit OPO op afstand af.
Evaluatieactiviteiten
Economisch beleid (B-TM-Z96143)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examekans:
Het eindresultaat voor dit opleidingsonderdeel wordt bepaald door 2 evaluatie-activiteiten:
- Evaluatie-activiteit 1: 1 deelopdracht
- Evaluatie-activiteit 2: Examen binnen de normale examenperiode
Voor het berekenen van de eindscore zijn volgende rekenregels van kracht:
- De eindscore is het gewogen gemiddelde van de 2 evaluatie-activiteiten: onderdeel 1 (40%), onderdeel 2 (60%).
- Bij niet deelname aan een test of een volledig evaluatie-activiteit wordt deze “niet afgelegd” conform het Onderwijs- en examenreglement verrekend als een 0 score.
Alle communicatie over dit opleidingsonderdeel verloopt via de Canvasomgeving van dit opleidingsonderdeel.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement (OER) inclusief de regelgeving m.b.t. plagiaat en de mogelijke sancties ten gevolge van plagiaat.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans
De tweede examenkans verloopt volgens dezelfde modaliteiten als de eerste examenkans. Eventuele tekorten op deelopdrachten kunnen opgehaald worden d.m.v. herwerking van de opdracht. Indien de student niet slaagt voor het schriftelijk examen in de eerste zittijd dient dit altijd te worden hernomen.