Materialenleer en polymeerchemie (B-TM-Z25249)

Doelstellingen
De OLA polymeerchemie heeft onderstaande doelstellingen:
• Studenten definiëren de verschillende groepen kunststoffen (thermoplasten (amorf,kristallijn), thermoharders, elastomeren, schuimen, vezels, verven en lijmen) en passen de polymerisatiemethoden hierop toe door de reactiemechanismen te schrijven en uitleggen.
• Studenten herkennen bij de moleculaire opbouw van polymeren de voornaamste verbindingsklassen en leggen de begrippen (copolymerisatie, ketenregelmaat, ketenflexibiliteit en keteninteracties) uit op voorbeelden.
• Studenten benoemen en leggen de verschillende polymerisatietechnieken uit.
• Studenten verklaren het fasegedrag van de amorfe en kristallijne polymeren en leggen het verband met de verwekingstemperatuur.
• Studenten benoemen en bespreken de verschillende polymeermengsels en typen morfologie en leggen de invloed van deze mengsels (zowel polymeermengsels als copolymeren) en de morfologie op de eigenschappen uit.
• Studenten schrijven en benoemen vanuit de structuurformule van monomeren de polymeerketen of omgekeerd en leiden af of een thermoplast, thermoharder of elastomeer wordt gevormd met kennis van het ecologische aspect van de kunststoffen.
• Studenten beschrijven hoe composieten opgebouwd zijn met opsommen van de soorten vezels en leggen de verschillende spintechnieken uit.
• Studenten benoemen en bespreken de verschillende soorten verven en lijmen.
• Studenten leggen de werking van de additieven uit.
• Studenten leggen de verschillende methoden van kunststofkarakterisering uit.
De OLA Materialenleer heeft onderstaande doelstellingen:
• De student beschrijft de constructie en raffinage van staal in zijn verschillende vormen.
• De student licht aan de hand van het ijzer-koolstof diagram de verschillende staalsoorten toe met hun verschillende eigenschappen.
• De student onderscheidt verschillende legeringen van elkaar met hun voor- en nadelen.
• De student selecteert, afhankelijk van de specifieke materiaaleigenschappen, de juiste materiaal proef en waarom deze proef de meest geschikte is en hoe deze correct word uitgevoerd.
• De student onderscheidt de verschillende manieren van corrosie van elkaar en beschrijft de elektrochemische reactie hiervan.
• De student legt uit hoe het effect van corrosie kan gemineraliseerd worden.
• De student legt afhankelijk van de situatie praktisch uit hoe een polymeer gaat gevormd worden tot een product.
Begintermen
Beheersen van de leerstof van de cursus "Organische chemie 1", "Organische chemie 2" en "Organische chemie 3".
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Chemie (Geel) (Procestechnologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Materialenleer (B-TM-Z62014)




Inhoud
De mechanische en chemische eigenschappen van materialen bepalen vaak de materiaalkeuze. Na de bereiding van staal wordt ingegaan op de mechanische eigenschappen van materialen (treksterkte, kerfslag, ..). Vaak zijn de chemische eigenschappen van materialen belangrijk om corrosie te mijden. Daarom worden verschillende corrosiemechanismen besproken. Polymeren kunnen op meerdere wijzen tot een eindproduct worden omgevormd. Al deze technieken krijgen aandacht.Ook de verschillende methoden om de eigenschappen van materialen te onderzoeken krijgen aandacht
1 Metalen
2 Mechanische eigenschappen van materialen
3 Chemische eigenschappen van materialen
4 Anorganische, niet metallische stoffen
5 Vormgevingstechnieken bij polymeren
6 (Niet) destructief onderzoek
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Cursus materialenleer
Toelichting werkvorm
De colleges worden hoofdzakelijk gedoceerd.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2 sp. Polymeerchemie (B-TM-Z62018)




Inhoud
Inleiding
1 Basisbegrippen
2 Moleculaire opbouw
3 De synthese van polymeren
3.1 Inleiding
3.2 Kettingreacties
3.3 Ringopeningpolymerisatie
3.4 Polymerisatietechnieken
4 Elasticiteitsmodulus, fasen en fase-overgangen
4.1 Inleiding
4.2 De elasticiteitsmodulus
4.3 Het fasegedrag van amorfe polymeren (niet vernet en licht vernet)
4.4 Het fasegedrag van kristallijne polymeren
5 Polymeermengsels en copolymeren
6 Thermoplasten
7 Schuimen
8 Elastomeren (Rubbers)
9 Thermoharders
10 Vezels en wapening van kunststoffen
11 Verven en lijmen
12 Additieven
13 Kunststof- en Polymeerkarakterisering
13.1 Visuele waarneming
13.2 Brandgedrag
13.3 Dichtheid
13.4 Infraroodspectrometrie
13.5 Thermische analysetechnieken
14 Ecologische aspecten van kunststoffen
14.1 Inleiding
14.2 Reductie en hergebruik
14.3 Recycleren
14.4 Verbranden
14.5 Bioplastics
14.6 Artikels uit “Kunststof en rubber”
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Cursus (verplicht studiemateriaal)
Thijs, M., 2024, Polymeerchemie, niet-gepubliceerde cursus, Geel
Toelichting werkvorm
In de hoorcolleges wordt gebruik gemaakt van powerpoint presentaties. Deze powerpoint presentaties worden beschikbaar gesteld via Canvas.
In de cursus polymeerchemie (waarbij de basiskennis in de tweede fase is gezien) wordt de synthese van de polymeren behandeld: anionische en kationische polymerisatie, metaalcoördinatie polymerisatie en ringopeningpolymerisatie samen met de polymerisatietechnieken. Daarna worden fasen en fase-overgangen besproken voor amorfe en kristallijne polymeren en wordt aandacht besteed aan polymeermengsels en copolymeren.Vervolgens worden heel wat kunststoffen overlopen: thermoplasten, schuimen, rubbers, thermoharders, vezels, composieten, verven, lijmen en additieven. Als laatste komen de kunststofkarakterisering en de ecologische aspecten aan bod.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Materialenleer en polymeerchemie (B-TM-Z95249)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Z62018 - Polymeerchemie | |
Z62014 - Materialenleer |
Je krijgt een schriftelijk examen van het OLA polymeerchemie.
Je krijgt een schriftelijk examen van het OLA Materialenleer.
Opmerking: Dit opleidingsonderdeel (OPO) bevat meerdere onderwijsleeractiviteiten (OLA’s).
Als de student op één van deze OLA’s 6,0 of minder dan 6,0/20 haalt, dan behaalt de student voor de totaliteit van het OPO nog maximaal 9/20.
Als de student op één van deze OLA’s 3,0 of minder dan 3,0/20 haalt, dan behaalt de student voor de totaliteit van het OPO nog maximaal 7/20.
Voor de berekening van het OPO punt van "Materialenleer en Polymeerchemie" telt het OLA punt "Materialenleer" mee voor 50% en het OLA punt "Polymeerchemie" mee voor 50%.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- Z62018 - Polymeerchemie (binnen en over academiejaar)
- Z62014 - Materialenleer (binnen en over academiejaar)
Zelfde modaliteit als eerste examenkans.