Wereldoriëntatie (B-TM-Z15521)

5 studiepuntenNederlands20 urenTweede semesterTweede semester
Celis Heidi (coördinator) |  Celis Heidi
POC PBA KLEUTERONDERWIJS VRSL TMK

Dit opleidingsonderdeel is gericht op het verwerven van de nodige kennis, vaardigheden en didactische inzichten in functie van het begeleiden van activiteiten van Wereldoriëntatie in de kleuterschool. De verschillende onderdelen van WO die aan bod komen zijn: wetenschap en techniek & mens en maatschappij. We focussen op het inbouwen van WO in een thema en op volgende activiteiten voor de kleuterschool: exploratie-activiteiten, hoekverrijkingen, huishoudelijke activiteiten, specifieke activiteiten techniek en wetenschap, mondiale vorming en wereldburgerschap. Ook computationeel denken en ICT in de kleuterklas komen aan bod. De inhouden worden gekaderd vanuit de ontwikkelingsdoelen WO en vanuit de principes van duurzame ontwikkeling.

Aan het einde van dit OPO is de student in staat om: 

-        een explorerende en onderzoekende houding te tonen die uitstraalt naar de kleuters (nieuwsgierigheid en verwondering).

-        de groeilijn van actief leren toe te passen in concrete situaties.

-        passend materiaal aan te bieden om kleuters te activeren tot actief leren.

-        doelgericht te werken aan de zintuiglijke ontwikkeling van kleuters     

-        een exploratie-activiteit uit te werken en te realiseren vanuit het theoretisch kader.

-        de meerwaarde van een (tijdelijk) klasdier te verwoorden

-        kleuters tot onderzoeken (wetenschap) en ontwerpen (techniek) te activeren vanuit de 7 pijlers van wetenschappen en techniek.

-        een technisch proces vanuit concrete voorbeelden te verwoorden en aan te bieden

-        voorbeelden van ‘de 6 aanleidingen tot techniek in de kleuterklas’ toe te passen in concrete situaties

-        de meerwaarde van huishoudelijke activiteiten en risicovol spel in de kleuterklas te verwoorden en aan te bieden

-        een huishoudelijke activiteit voor te bereiden en te realiseren op niveau van de kleuters

-        beginnend historische besef en beginnend ruimtelijk besef te stimuleren bij kleuters

-        mondiale verbondenheid bij kleuters te stimuleren via duurzaamheid, wereldburgerschap en milieubewustzijn

 -       de meerwaarde van omgevingsonderwijs te verwoorden en toe te passen in concrete situaties.

-        een extra murosbezoek te plannen, uit te voeren en te verwerken met oog voor educatie en veiligheid

-        computationeel denken bij kleuters te ontwikkelen en hen te begeleiden in een media-wijze wereld

Je hebt minstens een bachelordiploma. 

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Wereldoriëntatie (B-TM-Z62943)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht20 urenTweede semesterTweede semester
Celis Heidi
POC PBA KLEUTERONDERWIJS VRSL TMK

Dit opleidingsonderdeel is gericht op het verwerven van de nodige kennis, vaardigheden en didactische inzichten in functie van het begeleiden van activiteiten van Wereldoriëntatie in de kleuterschool. De verschillende onderdelen van WO die aan bod komen zijn: wetenschap en techniek, mens en maatschappij. We focussen op het inbouwen van WO in een thema en op volgende activiteiten voor de kleuterschool: exploratie-activiteiten, hoekverrijkingen, huishoudelijke activiteiten, specifieke activiteiten techniek en wetenschap, wereldburgenschap en mondiale vorming. Ook computationeel denken en ICT in de kleuterklas komen aan bod. De inhouden worden gekaderd vanuit de ontwikkelingsdoelen WO en vanuit de principes van duurzame ontwikkeling.

Specifiek: Tijdens de lessen WO worden theoretische kaders en praktische info aangeboden.

Concreet via volgende hoofdstukken:

- Wereldoriëntatie in de kleuterklas

- Accent op sensomotoriek en sensoriek

- Exploratie-opdrachten

- Huishoudelijke activiteiten

- Op stap met kleuters

- Natuur (klasdier, zaaien & planten)

-  Mens en maatschappij (Tijd en ruimte, mondiale vorming en wereldburgerschap)

-  Wetenschappen en Techniek

-  Mediawijsheid: computationeel denken en ICT in de kleuterklas

-  Zelfstudiepakket (Natuur + Fitheid en gezondheid: achtergrondinfo op studentenniveau)

Onuitgegeven cursus van de docent, Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, Thomas More Kempen, campus Vorselaar

PowerPointPresentaties via Canvas

Extra info via Canvas

Zelfstudiepakket via Canvas

Elke sessie bestaat uit een praktisch gedeelte en een theoretisch kader.

Het theoretisch gedeelte kan deels online gebeuren.

Colleges rond belangrijke thema’s voor kleuters, zoals techniek, wetenschappelijke experimenten, kookactiviteit, constructie, klasdier,...

Demo-activiteiten, (natuur)exploraties

Didactische achtergronden en oefeningen op het begeleiden van exploratie-activiteiten

Discussie en casussen in groep

Een concretere toelichting bij de werkvormen en opdrachten van dit OPO kan je vinden in de studiewijzer en het leertraject.

Evaluatieactiviteiten

Wereldoriëntatie (B-TM-Z85521)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen (80%) en een taak (20%).

Het schriftelijk examen bestaat uit 2 delen:
* cursus-en lesinhouden Wereldoriëntatie (50%)
* achtergrondkennis via zelfstudiepakket (30%)
Voor elk van de 2 onderdelen van het schriftelijk examen dient minimaal 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het OPO.

In de loop van het semester (zie studiewijzer) wordt voor het zelfstandig te verwerken onderdeel ‘Achtergrondkennis’ een vrijblijvend proefexamen georganiseerd. 

De taak (20%) evalueert kennis en inzichten rond het uitwerken en begeleiden van exploratie-activiteiten.

Meer info kan je terugvinden in de studiewijzer. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Exploratie-taak herwerken (20%)

Schriftelijk deel (80%)

Meer info kan je terugvinden in de studiewijzer.