Klinisch onderwijs Neonatologie (B-TM-Z16163)
Doelstellingen
1. Verleent binnen het wettelijke kader kwaliteitsvolle gespecialiseerde totaalzorg voor de neonaat. Herkent en erkent de grenzen van verpleegkundige deskundigheid in de neonatologie en verwijst op gepaste wijze door.
2. Stemt de zorg af volgens principes van ontwikkelings- en familiegerichte zorg en houdt rekening met het ruime cliëntsysteem.
3. Situeert de neonaat in zijn/haar fysieke, psychische, familiale, sociale en affectieve context en speelt hier gericht en respectvol op in, met het oog op het opbouwen van een vertrouwensrelatie en het herkennen van zorgproblemen - en behoeften.
4. Kan binnen de neonatologie op verantwoordelijke en efficiënte wijze vanuit verpleegbehoeften complexe verpleegdiagnoses stellen, op basis daarvan een verpleegplan opstellen, evalueren en op correcte wijze verpleegtechnische handelingen uitvoeren.
5. Integreert binnen de zorgfunctie preventieve maatregelen naar neonaat en ouders toe, met aandacht voor het creëren van een veilige omgeving. Werkt mee aan voorlichting, begeleiding en educatie wat betreft gezondheid en opvoeding binnen het ruime cliëntsysteem.
6. Houdt in het zorgproces voor neonaten rekening met socio-culturele, ethische en economische aspecten.
7. Geeft correcte en relevante informatie aan het cliëntsysteem, rekening houdend met diversiteitsfactoren en kan de inhoud en de vorm van de communicatie aanpassen aan de zorgcontext binnen de neonatologie.
8. Implementeert in het professioneel handelen (wat betreft medische, verpleegkundige en psychosociale aspecten) relevante en bruikbare resultaten van praktijkgebaseerd onderzoek binnen het domein van de neonatologie en verleent daarenboven een op evidence based en gebaseerde pediatrische zorg (EBN-EBP). Geeft blijk van een attitude van permanente professionele ontwikkeling binnen de neonatologie
9. Neemt een verantwoordelijke rol op zowel in het verpleegkundig team als in een interdisciplinair netwerk met andere zorgverstrekkers. Organiseert en coördineert de diverse aspecten van de neonatale zorg in de verschillende lijnen, met aandacht voor de informatiedoorstroom.
10. Ontwikkelt een brede kijk op de gezondheidszorg van de neonaat met aandacht voor maatschappelijke tendensen en internationale ontwikkelingen.
Begintermen
Je bent in het bezit van een diploma Bachelor in de verpleegkunde of Bachelor in de vroedkunde.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
10 sp. Klinisch onderwijs Neonatologie (B-TM-Z63895)
Inhoud
Je loopt 180 uren stage op een neonatologie afdeling (N* of NIC)
Je maakt een paper met als doel het bespreken van een casus complexe zorgen bij een neonaat.
Studiemateriaal
Stagedocumenten op canvas
Infobrochure voor stageboek
Studiewijzer Klinisch onderwijs Neonatologie
Digitaal stageportaal
Toelichting werkvorm
Je loopt 180 uren stage op een neonatologie afdeling (N* of NIC)
Je formuleert leerdoelen voor aanvang van de stage en reflecteert dagelijks .
Je maakt een paper met als doel het bespreken van een casus complexe zorgen bij een neonaat.
Evaluatieactiviteiten
Klinisch onderwijs Neonatologie (B-TM-Z86163)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie van de stage gebeurt aan de hand van de stage-evaluatiefiche.
De evaluatie van de paper gebeurt aan de hand van de doelstellingen en criteria die te vinden zijn op canvas.
De stage zal 70% van het eindresultaat uitmaken, de paper 30%.
Het OPO Klinisch onderwijs neonatologie komt niet in aanmerking voor toleranties. Er is slechts 1 zittijd .
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.